In gesprek met bewoners

“Meedenken en meebeslissen in de cliëntenraad”

Van slakken op de muur en een kapotte tuindeur tot meedenken over het logeerbeleid en aanwezig zijn bij sollicitatiegesprekken: de cliëntenraad van ChiqCare is betrokken, signaleert, adviseert en geeft haar mening vanuit het standpunt van onze bewoners.

Wie zitten er in de cliëntenraad, wat doen zij en wanneer stap je als bewoner naar de raad? We vroegen het Diana (33), bewoner van de Hanzekade, Roseanne (23), bewoner op de Birkt en Janneke van Loon, coördinator dagbesteding, die in 2017 het initiatief nam om een cliëntenraad op te zetten.

Roseanne woont sinds ruim een jaar op de Birkt. Zij zit pas sinds kort in de raad, en heeft nu twee vergaderingen meegemaakt. “Ik vind het belangrijk om mee te krijgen wat er gebeurt, om mee te denken en mee te beslissen. Ook het contact met de andere leden van de cliëntenraad vind ik leuk,  en dat je bewoners van andere locaties ziet.’’

Diana maakt al sinds 2020 deel uit van de cliëntenraad. Zij kwam in 2018 bij ChiqCare wonen, eerst op de Birkt en in 2023 verhuisde zij naar de Hanzekade. ‘’Ik wil echt het verschil maken voor bewoners,’’ zegt Diana.

‘’Ik zit in de cliëntenraad om mee te denken en een stem voor alle bewoners te zijn. En om ervoor te zorgen dat het voor alle partijen gezellig blijft als er iets niet goed gaat. Dan gaan we erover nadenken: wat kunnen we doen om het op te lossen.”

“Bijvoorbeeld als klusjes te lang blijven liggen. Of als er een klacht binnenkomt over een begeleider of een bewoner: dan gaan we dat echt goed uitzoeken. We kijken er altijd neutraal naar en gaan met beide partijen in gesprek.”

De cliëntenraad heeft 4 tot 6 vaste vergadermomenten per jaar en is er voor bewoners die ergens tegenaan lopen. Ook denkt de cliëntenraad mee met de begeleiders en vraagt de organisatie hen om mee te denken over beleid.

Recent ging het bijvoorbeeld over het logeerbeleid. Diana: “De vraag was of dat voor alle woningen wel hetzelfde zou moet zijn. Want een aantal bewoners vond dat ChiqCare dat per woning zou moeten bekijken. Een deel van de cliëntenraad was het daarmee eens, een ander deel niet. Dat hebben we het MT meegegeven: ‘Neem dit mee in jullie overleg’. Ook zagen we dat begeleiders steeds veel te lang bezig waren met het opruimen van het café op de Birkt. Dan denken wij mee hoe dat anders kan. Het is heel prettig dat we tijdens vergaderingen altijd met respect naar elkaars mening luisteren, ook als we het niet eens zijn met elkaar,” vertelt Diana. “Daar kunnen we het dan over hebben: waarom vind je iets?”

Wat Diana echt enorm waardevol vindt, is het feit dat een lid van de cliëntenraad ook bij sollicitaties aanwezig kan zijn. “En dat onze mening er dan ook echt toe doet.”

”Wij kijken als bewoner toch op een andere manier naar kandidaten, bijvoorbeeld het gevoel dat iemand ons geeft. Of we ons veilig voelen bij een kandidaat, of iemand ons echt serieus neemt en ons als bewoner op waarde kan schatten.”